5. fejezet

Marketing tervezés

 

Ma Magyarországon még mindig tartja magát az az elképzelés, hogy marketingezni, reklámozni valamit az nyomulós és gusztustalan, és egyébként is jó terméknek nem kell cégér, ami jó, azt majd megtalálják a leendő vevők és kész.

Ebből annyi igaz, hogy elégedett vásárlóid viszik majd a híredet szájról szájra, és ez a legjobb dolog, de valahogy az első vásárlókhoz is el kell jutni. Számomra a marketing sokkal több annál, hogy szeretnék eladni valamit.

Ha minden erőddel azon dolgozol, hogy egy szuper szolgáltatást, terméket alkoss, ha az a célod, hogy a tudásoddal, szorgalmaddal, képességeddel létrehozott termékkel jobbá tedd az emberek életét, akkor a marketing az az eszköz, amivel meg tudod nekik mutatni, hol érhetnek el, és milyen megoldással tudsz nekik segíteni.

 

Mit gondolsz arról az emberről, akinek a kezében van a rák ellenszere, de nem mer vele kiállni, mert fél, hogy nem elég jó, és majd kinevetik? Mit gondolsz arról az emberről, aki tudja, hogyan gyógyítható ez a végzetes betegség, de csak a szomszédjának és a családjának mondja el, mert másokhoz nem jut el?

Ugye, hogy megengedhetetlennek tartod ezt, és érzed, hogy annak, ami előrevivő, ami hasznos, ami értékes, ami gyógyít, ami szépít, annak lehetőséget kell teremteni rá, hogy eljusson az emberekhez, és pozitív hatásait kifejthesse az életükben?

 

A marketing nem ördögtől való, hanem egy kommunikációs csatorna közted és a leendő vevőid között.

Természetesen ez akkor van így, ha a realitások talaján maradsz, és csak olyan eredményt ígérsz, amit a szolgáltatásod igénybevételével valóban el is lehet érni.

A marketing egyik definíciója szerint a marketing a fogyasztói elégedettség kialakítása a fogyasztói igények megismerésén és azok lehető legtökéletesebb kielégítésén, a nyereségesség szempontjának figyelembe vételével.

A marketing terved leges legelső lépése tehát, hogy minél alaposabban felmérd a célcsoportod – a számodra fontos fogyasztói csoport- igényeit, s ezen igények alapján kell terméket/szolgáltatást előállítanod, olyan áron, ami elfogadható ennek a csoportnak és neked pedig nyereséges.

A legtöbb mikro- és kisvállalkozás számára a marketing egy nagyon sebezhető pont, nem fektetnek rá elegendő hangsúlyt, kevéssé értenek hozzá.

Ezt a csapdát te ennek a tréningnek az elvégzésével és az itt tanultak átgondolásával kikerülheted. A vállalkozásod marketingje mindig három tényezőn múlik, a fogyasztón, a vállalkozáson és a versenytársakon.

Kezdjük egy kis alapozással.

A marketing tervezésedet érdemes annak a környezetnek a megismerésével kezdeni, amelyben megkezded majd működtetni kívánod a cégedet.

A helyzetelemzés megmutatja, milyen lehetőségek, nehézségek várhatóak a közeljövőben és mire érdemes jelenleg energiát fordítani.

A piackutatáshoz nem elegendő a hasadra csapnod és azt mondanod, hogy szerinted elképesztően nagy igény van vitaminos gumicukorra, hanem valós információkat kell szerezned a piacodról.

A piacod pontos ismerete csökkenti a kudarc esélyét, növeli az önbizalmadat, segít a jó döntések meghozatalában.

Ezeket a pontos piaci információkat piackutatással szerezheted meg, s származhatnak elsődleges és másodlagos forrásokból. A másodlagos források kevésbé frissek és nem feltétlenül pontosan rád szabottak, de kétségkívül idő- és költséghatékonyabbak az elsődleges forrásoknál.

Másodlagos forrás esetén az infókat másoktól szerzed meg: szaklapok, statisztikai elemzések, vállalati jelentések, internet. Az elsődleges források azok, amelyekben te saját magad közvetlenül szerzed meg az információt, például kérdőívezéssel, megfigyeléssel, megkérdezéssel, kísérlettel, mint például a próbaértékesítés, próbavásárlás.

A legkézenfekvőbb dolog a vásárlói viselkedés megfigyelése. Te magad is lehetsz próbavásárló egy leendő konkurensednél is akár, cukrászként nyilván sokszor mentél és vettél, kóstoltál nem általad készített süteményeket, meghallgattad, mit mondanak a sütikről a többi asztalnál ülő fogyasztók.

Ha telefonon vagy személyesen kérdezel meg embereke, tudnod kell, hogy ugyan a személyes kapcsolat nagyon fontos, de sokszor idő vagy motiváció hiányában nem fogsz, vagy torz információkat fogsz kapni. El kell döntened, mi az, amit csak jó lenne, és mi az, amit tényleg feltétlenül meg akarsz kérdezni, tudni.

Tedd fel magadnak a kérdést: milyen problémát kell megoldanom, milyen döntést kell meghoznom, s ehhez milyen információt kell megtudnom?

Ha a kérdőíves technikát választod, mindig hívd fel a figyelmet arra, hogy a válaszadás önkéntes, a válaszolók adatait nem szolgáltatod ki, érthető, rövid kérdéseket tegyél fel, és tedd lehetővé, hogy ne, vagy nem tudom-mal válaszoljanak a kérdéseidre.

Ne hozd zavarba a válaszadót, ne használj szakszavakat vagy idegen kifejezéseket. A kérdőívedet teszteld barátokon, családtagokon, mielőtt élesíted.

 

Az interjú esteében szabadabban kérdezhetsz, nincs annyira megkötve a kezed, mint a kérdőívezésnél, de nem érdemes nagyon elszállni, legyen egy vázlatod, szempontrendszered, amihez tartod magadat.

A leggyakrabban használt piackutatási technikák között vannak még a kérdőívezés és interjú mellett a termékbemutatók, a személyes felderítés és próbavásárlás, a megbízott megfigyelő alkalmazása, a szaklapok, szakmai szervezetek adatainak figyelése, és az internet folyamatos, szisztematikus figyelése, adatgyűjtés.

A piackutatásod értékét az adja, amennyi információt le tudsz szűrni belőle. Van egy sor adatod, ezeket rendszerezned kell és levonni a megfelelő következtetéseket.

Gyakorlat

Kérlek fogalmazd meg, hogy számodra mit jelent a marketing!

Gondolkozz el: neked mi a kedvenc márkád? Miért? Mennyire jellemző rád a márkahűség?

Szerinted a te tevékenységed esetében a munkaidőd hány százalékában kell a marketinggel foglalkoznod?

Marketing stratégia

 

A marketing stratégia a vállalkozásod programja a marketinggel kapcsolatos céljaid elérésére.

Első lépésként a célpiacodat kell letisztáznod, tehát tudnod kell, kinek szeretnél eladni.

A célpiac egy adott piacon bizonyos szempontból hasonló vásárlói csoportok közül az, amelyet a vállalkozás egy adott terméke/szolgáltatása a róluk szóló üzenetekkel megcéloz, kifejezetten hozzájuk szól. Az első és legfontosabb lépés: megtalálni a leendő lehetséges fogyasztóidat, másrészt meg kell szólítanod azt a kört, amely ezek közül a legnagyobb valószínűséggel lesz a legjobb vásárlód.

 

Nincs olyan termék, ami mindenkinek megfelelne, mindenki igényét kielégítené. Ha azt gondolod, az én sütim mindenkinek ízleni fog- nos, ezt felejtsd el.

Egyetlen süti sem ízlik mindenkinek. Semelyik. Neked meg kell találnod azokat az embereket az édesszájúak közül, akiknek kifejezetten a te sütid kell valamiért.

A célpiacod meghatározásához a vevőid fejével kell gondolkodnod.

Meg kell ismerned, meg kell értened őket, és meg kell tudnod, miért szeretnék ők megvásárolni éppen a te termékedet. Az nem elég, ha te meg vagy róla győződve, hogy a te sütid a legfinomabb a világon, és kedvező áron adod.

A leendő vásárlódnak kell azt éreznie, hogy neki pont tőled, pont a te süteményed kell, az a legjobb a számára.

A célpiacod megismerése és leírása után szegmentálnod is kell azt- ez azt jelenti, hogy a célpiacodat felosztod kisebb vásárlói csoportokra, amelyeknek tagjai a lehető legjobban hasonlítanak egymásra egy bizonyos szempontból, míg a többi szempontból a lehető legjobban különböznek.

A szegmentálás alapja lehet a csoport valamilyen jellemzője, pl. földrajzi, vagy cselekedete, viselkedése, pl. utazási szokások, vagy igénye, pl. presztízs, stb.

A célpiacodon belüli csoportok érdeklődést mutatnak a tevékenységed iránt, de nagyon eltérően viszonyulhatnak egy adott termékedhez.

Nem az a lényeg, hogy mindenáron bebizonyítsd, milyen sok csoportnak el tudnád adni a termékedet, hanem az, hogy meghatározd, kinek tudnád eladni a leghatékonyabban.

Nem az a lényeg, te mit gondolsz a termékedről, hanem az, hogy a leendő vásárlód s a vevőd mit gondol róla.

A célpiacod ne legyen se túl tág, se túl szűk, tagjai érjék el a vállalkozásodat és ők is legyenek elérhetőek a te számodra.

Gyakorlat

Képzeld el a lehető legpontosabban, hogy kik fogják megvenni a termékedet. Jellemezd a lehető legpontosabban a leendő vásárlódat, hiszen így tudod az igényeit a lehető legjobban kielégíteni, és a leghatékonyabban kommunikálni vele.

Ki ő? Hány éves? Hol él, hol lakik? Milyen etnikumú, vallású? Milyen a családja, családi állapota? Mennyire iskolázott, milyen a jövedelme, mi a foglalkozása? Milyen személyiség? Milyen az életstílusa? milyen vásárlási indítékai lehetnek? Írd őt le ide!

Ha megvan a vállalkozásodhoz leginkább megfelelő szegmentálási mód, megvannak az egynemű csoportjaid, akkor szűkítsd le a kört a legmegfelelőbbekre. Hogy a lehetséges szegmensek közül végül is melyiket választod, annak eldöntésében segíthetnek ezek a szempontok:

A választott szegmens tagjainak milyen mennyiséget tudsz eladni mekkora nyereséggel?

Illik-e az adott szegmens a vállalkozásod anyagi lehetőségeihez?
Hány konkurensed versenyezne veled az adott szegmensért, mennyire erős a verseny? Mekkora a szegmens elérési költsége?

Fog ez a szegmens a jövőben előreláthatóan növekedni? Mekkora a kockázat ebben a szegmensben?

Most, hogy megvan a célpiacod, pozicionálnod kell magad a számára, azaz kihangsúlyoznod, a számukra miért lesz jó, ha a te termékedet vásárolják meg. Ki kell hangsúlyoznod, a te terméked miben más, főképpen, hogy miben jobb, mint a versenytársaké.

Gyakorlat

Elemezd a konkurenciád!

Vállalkozóként mindazok a versenytársaid, akik szolgáltatásának igénybevételével a vevőid ugyanazokat az igényeiket elégíthetik ki, mint a te termékeddel. A sarki pizzériának a konkurense nemcsak a többi közelben lévő pizzéria, hanem a gyorséttermek, a McDonalds és még a másik sarkon lévő kifőzde is. Mindazok a létesítmények a környéken, ahol gyorsan és olcsón ehet az éhes vevő.

Írd össze, kik a te konkurenseid!

Mekkorák, hány alkalmazottal dolgoznak?

Milyenek a termékeik, mit szolgáltatnak?

Helyileg hol vannak, mennyire közel?

Milyen árakkal dolgoznak?

Milyen az ügyfélszolgálatuk?

Milyen a marketingjük?

Miben tudnál más, jobb lenni, mint ők?

Mit tanulhatsz tőlük?

A konkurens szó talán negatív konnotációt hordoz a számodra. Ne ijedj meg ettől a szótól, a konkurenseidet nem kell utálni vagy pocskondiáznod. Egészen egyszerűen csak jobbnak kell lenned náluk, ennyi az egész. Lehetsz kedves és elegáns is, sőt, vannak, akik kifejezetten az együttműködés hívei, közösen végeznek bizonyos beszerzéseket, hogy kedvezményesebb lehetőségekhez jussanak. Főképpen a mikrovállalkozók élnek ezzel a lehetőséggel. Az a tapasztalat, hogy Európai Uniós pályázatok is nagyobb eséllyel megnyerhetők, ha a pályázók közösen indulnak.

Gondolkozz el a következőkön is:

Milyen kritériumok alapján fogod szegmentálni a piacodat?

A fentebb összeírt kritériumok alapján már szegmentált piac melyik szegmensét szeretnéd megcélozni?

A célpiacod melyik problémáját szeretnéd megoldani?

Milyen megoldásod van a problémájukra?

A marketingmix

 

Pozicionálásod a piacodon ott kezdődik, hogy meghatározod a termékeid előnyeit. Ebben lesz segítségedre a marketing mix- azon tényezők összessége, amelyekkel a szolgáltatásod előnyhöz juttatja a fogyasztóidat. Ezek a tényezők a következők: maga a termék, a szolgáltatás ára, az értékesítési csatorna, amelyen keresztül a terméket eljuttatod a vevőidnek, és a mód, ahogyan zajlik a kommunikáció és a kapcsolattartás a vásárlóiddal. (4P, Product- termék, Price-ár, Placement- csatorna, Promotion- kommunikáció.)

A marketingmix elemei mind összefüggésben állnak egymással. Nem elegendő, ha jó a terméked, emellett fontos, hogy eljusson a híre a vevőidhez, megvásárolhassák, elérhető legyen az ára a számukra.

A termék

A termékedet szánhatod háztartási piacra vagy szervezeti piacra. Háztartási piac azt jelenti, hogy végfogyasztókhoz kerül a terméked, nem kerülnek további felhasználásra. A szervezeti piacon ellenben olyan termékeket értékesítenek, amelyeket aztán értékesítenek, beépítenek, újabbak előállítására használnak fel.

Háztartási piacra kínált termékeknek három szintje van, a viszonylag olcsó, alacsony kockázattal beszerezhető napi tömegcikkek, ezután következnek a már drágább, speciálisabb szakcikkek, harmadik csoport pedig a luxuscikkek, amelyek drágák és egyediek, a fogyasztó nem sajnálja az időt, pénzt és energiát a beszerzésükre.

Hasonló kategorizálásnak a szolgáltatások területén is van helye, de az árazás és a szolgáltatás igénybevételének gyakorisága között ilyen erőteljes összefüggés azért nincsen.

Fontos tudnod, hogy hova helyezed el a termékedet ebben a besorolásban, hiszen ez alapján kell kidolgoznod a terméked jellemzőit, megjelenését s az árát.

Árképzés

Az ár a terméked pénzben kifejezett értéke. Olyan árat kell szabnod a termékednek, amit elfogad a piacod, s ami mellett nyereségesen állíthatod elő azt. Az árképzés fő feladata hogy a marketingmix többi eleméhez illeszkedő, optimális árat tudj megszabni. Ismerned kell a piacod árérzékenységét s a versenytársaid jellemző árait. Kezdőként sokan belemennek az árversenybe és igyekeznek minél alacsonyabb árral indulni, azzal berobbanni a piacra, de nem szabad elfelejtened, hogy a túlzottan alacsony ár a rossz minőség érzetét keltheti a vevőben.

Igazából három tényezőn múlik, hogy mennyit kérhetsz el a termékedért:

Az, hogy mekkora a terméked előállítási költsége


Az, hogy általában mennyit kérnek hasonló termékért a versenytársaid

Az, hogy mennyit hajlandóak fizetni a vevőid

Először egy kis piackutatással elemzed és kitalálod a megfelelő árat, majd megnézed, hogy ehhez képest mennyibe kerül előállítani neked a terméked, s ez alapján kiszámolod, megéri-e. Színtiszta matek, ennyire egyszerű. Csinálhatod fordítva is, megnézed, mennyibe kerül előállítani, majd kideríted, el tudod-e adni ennél többért, tehát nyereségesen.

Ha igen, megéri belevágni a vállalkozásba, ha nem, akkor újra kell gondolni az ötletedet.

Árképzésnél nyilván van egy lélektani határ, legolcsóbban annyiért adhatod el a termékedet, amennyibe neked az előállítása került. ez az alsó határ, felső határ pedig az, amit a leendő vevő még hajlandó megfizetni a szolgáltatásért.

Az, hogy a két szélső érték között hova lődd be az áraidat, függ a célpiacod árérzékenységétől. Az árérzékenység azt jelenti, hogy mennyire követi az áraidban történő változást a kereslet.

Ha a piacod nagyon árérzékeny, az emelés jelentős keresleti csökkenést fog okozni, viszont ha akciózol, annak nagyon fognak örülni. Az árérzékenységet befolyásolja a terméked egyedisége, a többi termékkel való összehasonlíthatósága, helyettesíthetősége, s az ár-érték összefüggése.

A pozicionálás egyik legfontosabb eleme az, hogy elhelyezd a termékeidet az termékminőség- ár kategóriában.

Értékesítés

Ez az az út, ahogyan a terméked eljut az előállítótól a fogyasztóig. Néha halálosan fárasztó, és amikor megígéred a vásárlóidnak, mikor érkezik meg hozzájuk a terméked, figyelembe kell venned, hogy gond lehet egyik beszállítóddal, késhet a nyomda stb.

Amikor én megírok egy könyvet, a nyers iratot átküldöm a grafikusnak, ő megszerkeszti, aztán megkapja a nyomda, ott készítenek belőle egy nyomdakész változatot és egy látványtervet. Ha azt leokézom, megkezdődik a gyártás, aztán házhoz szállítják nekem a kért mennyiséget. a könyveimet a webshopban lehet megvásárolni.

Kis kitekintés: Neked is döntened kell majd arról, hol lesznek megvásárolhatók a termékeid, lesz egy boltod, vagy webshopod, irodád? Döntened kell arról, milyen fizetési feltételeket állítasz, hogyan lehet majd nálad fizetni. Készpénz ha boltod van és személyesen találkozol a vevőddel, elfogadsz-e bankkártyát, kupont, utalványt?

Online rendelés esetén előre fizessenek vagy utánvéttel is lehet? Közvetlen banki átutalás, bankkártyás fizetés, PayPal, TransferWise…

Aztán becsomagoljuk a könyveket, és ajánlva postára adjuk őket, vagy futárszolgálat jön érte és szállítja házhoz az országon belüli rendelőknek.

Szóval láthatod, egy ennyire egyszerű terméknél is, mint egy könyv, mennyi buktató, várakozás, intéznivaló van abban, hogy a termék eljusson a vevőhöz.

Ismerek olyan kezdő mikrovállalkozót, aki saját otthonában készített kenyérfeltétjeit maga szállítja házhoz Budapesten, jártában-keltében, sőt organikus süti is jön így házhoz nekem időről-időre egy másik vállalkozónőtől.

Így is el lehet kezdeni, de remélhetőleg hamarosan túlnövi majd a céged a házhozszállítási kapacitásodat! Valamint ha otthonodban főznél, mindenekelőtt kérd ki a szükséges engedélyeket, nehogy már a kezdetekkor fenékbe billentéssel indulj a vállalkozás útján! Bár biztosan az is kellő lendületet ad:-)

Ennél szinte csak bonyolultabb utak vannak: vállalkozótól a kiskereskedőig, vállalkozótól a nagykereskedőig, vállalkozótól az értékesítő ügynökig, ha a termék eladása speciális ismereteket kíván.

Kommunikáció

Ahogy azt már a korábbiakban említettem, lehet a tiéd a világon a legjobb termék, a legfinomabb süti, a leggyorsabb és legpontosabb könyvelés, a leghatékonyabb fogyasztó kezelés, ha a kutya sem ismeri, és senkihez sem jut el a híre. A promóció során kommunikálsz a leendő vásárlóddal, és igyekszel őt vásárlásra ösztönözni, megosztod vele a termékeddel kapcsolatos információkat, emlékezteted a már meglévő ügyfeleidet hogy új terméked jött ki, reagálsz egy negatív kommentre a Facebook csatornádon, stb.

A kommunikáció eszközei lehetnek:

Reklámok Eladásösztönzők Személyes eladás Direkt Marketing Közönségkapcsolatok

A reklámok nem személyes, fizetett kommunikációt jelentenek a célcsoporttal. Ez történhet a tévében, rádióban, nyomtatott sajtóban vagy online magazinban, hirdetőtáblán, szórólapon, plakáton…a lehetőségek száma szinte végtelen.

93

Az eladásösztönzők azok a lépések, amelyeket azért teszel, hogy a terméked iránti érdeklődés és kereslet fokozódjék, pl. kupon, akció, versenyek, játékok, törzsvásárlói programok, áruminták, stb.

A közönségkapcsolatok (PR- ) alkalmazása során a termékeddel kapcsolatos közvélekedésre szeretnél hatást gyakorolni. Ilyen lehet egy sajtótájékoztató, különféle események szponzorálása, sajtóanyagok leadása, stb.

Személyes eladás során közvetlen kapcsoltot ápolsz egy vagy több vevővel, pl. eladás a személy otthonában, telemarketing, stb.

A direkt marketing a leendő reménybeli vásárló megkeresése levélben vagy telefonon, vagy egyéb, nem személyes módon.

Magyarországon a legütősebb, legjobb reklám sem ér annyit, mint a személyes ajánlás valaki olyantól, akiben megbízunk. Igyekezz tényleg minden körülmények között a lehető legjobbat nyújtani.

Ha reklámtevékenységet szeretnél folytatni, a következőkről kell döntened:

Mennyit szeretnél marketingre költeni?
Folyamatosan vagy időszakosan szeretnél hirdetni? Milyen médiában?
Mit tartalmaz a hirdetésed?
Hogyan tudod ellenőrizni a hirdetésed hatékonyságát?

A személyes márkáról szóló részben bővebben lesz erről szó, de kommunikációs eszköz minden, ami körülötted van, ami hozzád és a cégedhez kötődik valamilyen módon. Reklám, ha coachként az irodád szép és rendezett, reklám, ha fodrászként a hajad ápolt és fényes, reklám, ha fogorvosként a mosolyod fehér és egészséges. Van egy gyógytornásznő, aki a meddőség elleni tornájáról úgy nyilatkozik, hogy szuperül formálja az alakot is. Ő maga a tornát nap mint nap oktatja, végzi, ennek ellenére komoly túlsúllyal küzd. Megjelenése és szavai nem konzisztensek, s így hitelességét veszíti a vásárlók előtt.

Vállalkozóként nem színház, hanem reklám az egész világ.

 

A hirdetés ma legnépszerűbb helyszíne az internet. A reklám tevékenységre vonatkozó szabályok az információs társadalomban megváltoztak, az új technológiák által könnyen és gyorsan elképesztő mennyiségű információ áramolhat szinte bárkihez, a világ bármely pontjára.

Mind a gyártók, mind a szolgáltatók számára új kihívásokat jelentő innovatív módszerek bevezetése vált szükségessé, beleértve az e-kereskedelmet mint új csatornát is.

Mára már tényleg ott tartunk, hogy minőségi, jó honlap nélkül nem létezik vállalkozás. Régebben sokan anyagi megfontolásból kezdő vállalkozóként csak egy ingyenes Facebook oldalban gondolkodtak, de ez mára már messze nem elegendő, és nem teszi vonzóvá a cégedet a leendő vásárlóid számára.

Mit is gondolnának egy vállalkozásról, aki még egy honlapot sem engedhet meg magának, vagy annyira sem fontos neki az egész, hogy vegye a fáradságot… Tudom, hogy minél kevesebbet szeretnél költeni, amíg nem termel sok bevételt a céged, ezért nem is arra kérlek, hogy költs milloókat a weblapodra, de mindenképpen kezdd el!

Legyen egy sima, akár ingyenes sablonon alapuló wordpress oldalad, a domaint már néhány ezer forintért lefoglalhatod egy-két évre. Kezdd el, és később majd tökéletesíted!

Az online marketing olyan kommunikációs módszereknek és eszközöknek használata, amelyek révén az adott weboldal látogatókat szerez, amelyet aztán értékesítéssé transzformál. Az interneten jelen levők köre egyre bővül, de még ma is elmondható, hogy inkább fiatalabb generációk használják, inkább közép- és magasabb iskolai végezettségűek, akik gyors megoldást keresnek a problémájukra.

 

Mire használhatod az internet adta lehetőségeket mikor- és kisvállalkozóként?

Piackutatásra, információszerzésre, versenytársaid aktivitásának figyelemmel követésére, üzletszerzésre, partnerek keresésére, árubeszerzésre, kapcsolattartásra, szervezetekhez való kapcsolódásra, hirdetésre.

A honlapod az online névjegyed és kézfogásod. Nagyon fontos, hogy meggyőző legyen. Milyen egy jó honlap?

Gyorsan letölthető.
Áttekinthető.
Informatív, a célcsoport számára hiteles és fontos információkat tartalmaz.
Esztétikus, vállalkozásodra s rád jellemző színvilággal.
Személyes kapcsolat lehetőségét is magában hordja, van kapcsolat menüpont benne legalább kétféle valódi, működő elérési móddal.
Kínáljon egyéb előnyöket is a látogatók számára, pl. blog hasznos cikkekkel, fórum, stb. Legyen naprakész, frissítsd a honlapodat rendszeresen!

Az interneten is folyik a versengés az érdeklődőkért, látogatókért. Számos módszer segíthet abban, hogy a honlapod népszerű legyen, ezek közül vannak ingyenes és fizetős módszerek is, rövid- és hosszútávon hatásos módszerek is. Mindegyikre igaz azonban, hogy folyamatos, állandóan fejlődő, kitartó munkát igényelnek.

 

Folyamatosan mérd az eredményeidet! Figyeld, honnan érkeznek a látogatóid, meddig maradnak, melyik tartalmaidat olvassák. Ehhez a Google Analytics nevű ingyenes elemző szoftvert ajánlom, amelyet itt találsz: google.com/analytics

Koncentrálj azokra a módszerekre, amelyek számodra a méréseid alapján a leghatékonyabbnak bizonyultak.

A következő leckékben a marketinged online elemeivel megyünk tovább, és a közösségi média használatáról fogunk beszélni. Most gyakorlat, aztán szusszanj egyet!

Gyakorlat

A marketing mixed részletes kidolgozása jön!
Termék.Terméked, szolgáltatásod, kiegészítő szolgáltatásod leírása

 

Ár. Helyed az ár-minőség mátrixban, árképzési elveid, fizetési feltételeid.

 

Értékesítés. Milyen értékesítési csatornád lesznek?

 

Kommunikáció. Vállalkozásod küldetése. Mottód, szlogened.

 

Milyen logód lesz? Melyek a további kommunikációs üzeneteid? Mi az, amit fontosnak tartasz hangsúlyozni a termékedről?

 

Milyen módokon tervezel reklámozni?Szórólap, tv, rádió, újság, online magazin, Facebook stb.

Tervezz meg egy reklámodat! Mutass meg egy szórólap tervezetet!

 

Mi az a szó, amire optimalizálni szeretnéd a honlapodat?

Tervezd meg a honlapodat!

Milyen színvilágot, hangulatot szeretnél? Milyen menüpontokat? Szükséged lesz webshopra, blogra?

 

Mi az, amit te magad is el tudsz végezni- pl. szövegírás, tartalomfeltöltés- s mi az, amit ki kell szervezned másoknak? Pl. logótervezés, webshop létrehozása, stb.

 

Mi lesz a domain neved? Ellenőrizd, szabad-e, s ha igen, foglald is le!

Milyen szakemberekre lesz szükséged a honlapodhoz, grafikus, designer, programozó… mennyit vagy hajlandó belefektetni? Kezdd el keresni a szakembereket, akik segítenek a honlapod létrehozásában!

 

Egy extra tipp az árazáshoz

A hitelességnél erről már volt szó. Szeretném, ha elgondolkodnál, és egy egytől tízig terjedő skálán pontoznád a szolgáltatásaidat, termékeidet abból a szempontból, hogy mennyire hasznosak, mennyire értékteremtők, mennyire segítenek a vásárlóid problémáján, mennyire találkoznak a vásárlóid igényeivel. Ha 6-ost, 7-est adtál, azonnal felejtsd el a terméket, találj ki valami mást, ezt nem fogod tudni szívből, hitelesen képviselni. Ha 8-ast, 9-est adtál, ülj le, gondolkozz el, hogyan tudnál ebből 10-est csinálni. Vagy még inkább 11-est, hogy a vásárlóid legmerészebb álmait is túlszárnyalja az a segítség/élmény/szolgáltatás, amit általad kapnak.

Így akkor is, ha beléd is, mint sokunkba belenevelték, ha benned is ott motoszkál a kisördög, hogy mi, az én kezem munkájáért, az én időmért, hogy pénzt kérjek és fogadjak el? Micsodaaaaa? Ha ez a gondolat ismerős, mindenképpen még most végezd el a fenti gyakorlatot, és azonnal oldódni fog benned az ellenállás ezzel kapcsolatban.

 

error: Védett tartalom!!