6. fejezet

Ötletbörze, piackutatás, statégiai elemzés, üzleti terv

 

Ha megvetted ezt a programot, és idáig eljutottál, akkor nagy valószínűséggel foglalkoztat téged a saját vállalkozás alapításának gondolata. Ez két okból történhet: vagy van egy szuper ötleted, amelynek megvalósításához keresed a megfelelő formát, vagy rájöttél, hogy az alkalmazotti lét nem neked való, sokkal inkább látod magad vállalkozóként, és ehhez keresed az isteni szikrát, az ötletet.

Hogyan lehet ötletekre szert tenni?

  • beszélgess emberekkel, és hagyd, hogy inspiráljanak

  • engedd, hogy az embere meséljenek neked a problémáikról, s te keress megoldást

  • inspirálódj a külföldi utazásaid során

  • forgass üzleti kiadványokat

  • böngéssz az interneten

  • figyeld, mi okoz örömet neked, mivel foglalkozol szívesen

  • mi az, amire az élethelyzeted, életkörülményeid tanítottak és elesleg felhasználhatod

  • korábbi tapasztalatok, előző munkahelyeken szerzett élmények

  • tökéletesíts már meglévő szolgáltatásokat, köss össze két terméket egyedi módon

  • figyeld meg, miben hibáznak més vállalkozások, gondolkodj, hogyan lehetne jobban csinálni

  • kutatás-fejlesztési tevékenység alapján

  •  engedd, hogy a helyi körülmények is inspiráljanak

  •  járj kiállításokra, expókra, előadásokra

A nők sokszor merítenek vállalkozási ötletet saját vagy környezetünk igényeiből, és erőteljes segíteni vágyás motiválhatja őket. Azonban az elkötelezettség és segítő szándék nem elegendő, és nem helyettesíti a profizmus, a kidolgozott üzleti tervet.

Gyakorlat

Vedd elő a füzetedet, és írásban válaszolj a következő kérdésekre!

Szerinted mint jelent az, hogy a vállalkozásod piacképes?

Szerinted mit jelent az, hogy a vállalkozásod versenyképes?

Szerinted mit jelent az, hogy a vállalkozásod működőképes?

Szerinted mit jelent az, hogy a vállalkozásod üzletképes?

Egy vállalkozás akkor életképes, akkor érdemes valóban belevágni, ha piacképesnek, versenyképesnek, működőképesnek és üzletképesnek tartod.

Piacképes az a termék/szolgáltatás, amely valóságos, létező, de legalábbis felkelthető igényt szolgál ki, amelyre ismétlődő fizetőképes kereslet várható.

Tudod-e, akarod-e olyan formában nyújtania szolgáltatásodat, és annyiért, amennyiért a piacod elvárja?

Versenyképes az a termék/szolgáltatás, amely annak ellenére, hogy rendelkezik versenytársakkal, mégis eladható, hiszen valamely a vevők szempontjából fontos kritérium alapján előnyösebbnek bizonyul a többiek termékénél, szolgáltatásánál. (Jobb, modernebb, biztonságosabb, olcsóbb, tartósabb, hitelesebb, luxusabb…)

Amikor a versenyképességeden gondolkozol, arra a kérdésre kell tudnod magabiztosan válaszolnod, hogy miért pont tőled fognak vásárolni a vevők, miért pont a te terméked kell majd nekik.

Ráadásul nem elegendő, ha éppen aktuálisan a legjobb vagy: a piacodra folyamatosan belépő új versenytársakat is magad mögé kell ám utasítanod.

El kell gondolkodnod, mi az a helyettesítő termék, amire a rád szánt pénzt elkölthetik, és jelent-e ez reális veszélyt rád nézve.

Például ha fodrász vagy, a szépségápolásra szánt pénzt a vendégeid elkölthetik nálad, vagy a kozmetikusnál, vagy a drogériában, vagy rendelhetnek az internetről szépségápolási csomagokat, vagy elmehetnek kényeztető masszázsra- és kezelésekre, vagy vehetnek sapkát…:-)

Működőképes az a termék/szolgáltatás, amely esteében képes vagy előaáálítani, legyártatni a terméket, képes vagy nyújtani a szolgáltatást, határidőre, a vevőid igényei szerinti mennyiségben, minőségben.

Üzletképes az a termék vagy szolgáltatás, amellyel nyereséget tudsz termelni a rendelkezésedre álló erőforrásokkal, és ismered az indulás és a működtetés állandó és változó költségeit is, tudod, mikortól lesz a vállalkozásod nyereséges, stb.

És ha minden még mindig nem lenne elég, lehet az ötlet akármilyen verseny-, piac- működő- és üzletképes meg mindenre képes, hajadra kenheted, ha nem vagy tele örömmel, hogy ezzel foglalkozhatsz, kitartással, hogy megugord a nehézségeket és motivációval.

Hinned kell a sikerben, és a hit mellett mindent beleadni, hogy tényleg sikerrel járj. Képesnek kell lenned tanulni, megújulni, folyamatosan fejlődni és megoldást találni a felmerülő nehézségekre.

Gyakorlat

Állapítsd meg az itt következő kérdések megválaszolása által a vállalkozási ötleted piacképességét!

Van-e a termékedre, szolgáltatásodra valódi igény? Ha egyelőre még nincs, tanítható a célpiacod, felkelthető az igény a szolgáltatásodra?

Kommunikáltál már potenciális vevőiddel?

Kik lennének a vevőid?

Azonosítsd a vevőköröd! Kik lesznek atipikus vásárlóid?

Hogyan fog viselkedni a leendő vevőd, mik az igényei?

Miért venné meg a termékedet? Milyen gyakran vásárolna tőled?

Becsüld meg a piacod méretét! Körülbelül mennyien vásárolnának tőled?

Próbáld elemezni a piaci árakat. Vajon mennyiért vennék meg a termékedet?

Jogilag rendben van-e minden? Milyen jogszabályok befolyásolják majd a működésedet?

Nincs akadálya, hogy a vevők elérjék, megvegyék a termékedet?

Hol tudják majd megvenni a termékedet? Milyen módokon értékesítsz majd?

Ha mindezeket átgondoltad, nagyjából átlátod, mennyire piacképes az ötleted.

Legjobb esélyed akkor van, ha van tényleges vagy felkelthető igény a termékedre, azonosítottad, milyen vevőkörre számíthatsz, a vevők számára világos, miért érdemes megvásárolniuk a termékedet, az általad kalkulált ár elfogadható a számukra, az értékesítésnek nincs forgalomba hozatali akadálya vagy ha van, arra tudod a tuti megoldást, és tudod azt is, hol és milyen módszerekkel fogod értékesíteni a termékedet.

A hétből hány kérdésben vagy magabiztos? 

Gyakorlat

Állapítsd meg a következő kérdések megválaszolása által a vállalkozási ötleted, terméked, szolgáltatásod versenyképességét!

Miért éppen tőled fogják az emberek beszerezni a terméket?

Mennyire telített a célpiacod, kik a konkurenciáid, akikkel versenyezned kell majd?

A piacra új belépőként számítasz-e versenytársakra?

Mennyire függsz majd a vevőidtől?

Mennyire függsz majd a beszállítóidtól?

Mi minden mással tudják a vevőid a termékedet, szolgáltatásodat helyettesíteni?

Mennyire vagy biztos abban, hogy meg tudod nyerni a potenciális vevőket?

Vállalkozásod versenyképes, ha vana vevőid számára érzékelhető és releváns versenyelőnyöd, s a versenytársak jelenléte ellenére is van esélyed a piacon, hogy eladj annyit a termékedből, amennyit szeretnél.

Új versenytársak esetleges piacra lépése nem fenyegeti nagy mértékben a piacon várható pozíciódat, leendő beszállítóid nem hozhatnak kiszolgáltatott helyzetbe, leendő vevőid nem hozhatnak kiszolgáltatott helyzetbe, nem várható olyan egyéb termék megjelenése a piacon, ami feleslegessé tenné a te termékedet, és van határozott elképzelésed is arról, hogyan fogod megszerezni és megtartani a vevőidet

Gyakorlat

Állapítsd meg, mérd fel az alábbi kérdések megválaszolása által, mennyire működőképes az ötleted!

Technikailag megvalósítható számodra a szolgáltatásod? Elő tudod állítani a terméket?

Tudod nyújtani a szolgáltatást?

Te vagy valamely alkalmazottad szakártője vagy a témának, amelyhez az ötleted kapcsolódik?

Minden módszerrel, technológiával fogsz dolgozni, szolgáltatni? Megvan minden, ami a termeléshez kell, gépek, eszközök, telephely…

Van valamilyen jogi akadály, nehézség? Megvan minden végzettséged, minden engedélyed, megfelelsz minden telephellyel kapcsolatos előírásnak?

Hogyan tudod megszerezni a szükséges eszközöket, a telephelyet? Vásárlás, bérlés által, szükséged van hitelre?

Kikkel fogsz együtt dolgozni, kikkel fogod működtetni a vállalkozásodat? (háttértevékenység, tömegtermelés akár)

Mennyire vagytok egy hullámhosszon a tulajdonosokkal, mi lesz a pontos munkamegosztás, ki mit fog csinálni?

Működőképes a szolgáltatásod, ha képes leszel előállítani a terméket, nyújtani a szolgáltatást, s ha te vagy egy szakembered ért a termékhez és ismeri az üzletág sajátosságait.

Ismered az alkalmazni kívánt technológiát, folyamatot. Rendelkezel a szükséges engedélyekkel, megszerezhetőnek tartod azokat, ugyanígy a szükséges eszközöket is és az elkötelezett dolgozókat is.

A működőképesség egyik alapvető feltétele, hogy a tulajdonosok egyértelműen tisztázzák és egyöntetűen elfogadják a a vállalkozásban betöltött szerepüket.

Gyakorlat

Állapítsd meg az alábbi kérdések megválaszolása által, hogy mennyire üzletképes a termék-vagy szolgáltatás ötleted!

Honnan fogsz származni a bevételed, miből lesznek a fő bevételeid?

Milyen költségekkel kell számolnod?

Képes lesz a vállalkozás mindezek mellett nyereséget termelni?

Tudod, mennyi beruházás kell az induláshoz, és hogy van-e szükség pótlólagos beruházásra a fenntartáshoz, működtetéshez?

Tudod, mikortól lesz a vállalkozásod nyereséges? Tudod, mikor térül meg a befektetett tőke?

Szerinted megéri ezt a vállalkozást elindítani?

Vállalkozásod akkor üzletképes, ha a vállalkozásnak van olyan terméke, amelyért e vevők hajlandóak lesznek fizetni, ha ismered a vállalkozás kezdeti és később várható állandó és változó költségeit, a várható bevételek várhatóan tartósan meghaladják a várható költségeket, van elegendő tőkéd az első néhány hónap működéséhez, reális és elfogadható számodra a megtérülés és a nyereségessé válás ideje, s úgy véled, te is és ha van, a tulajdonos társaid is, hogy megéri a vállalkozást elindítani.

Gyakorlat

Állapítsd meg a következő kérdések megválaszolása által, mennyire életképes a vállalkozási ötleted!

Szívesen töltenéd az idődet ilyen ügyek intézésével? Izgalmasnak találod a területet?

Van tapasztalatod ilyen területen?

Vannak kapcsolataid ebben a világban?

Van tapasztalatod az üzletszerzésben?
Dobban a szíved, csillog a szemed, akarod ennek a vállalkozásnak az elindítását és működtetését?

Életképes az ötleted, ha szívesen foglalkoznál vele, izgalmasnak találod ezt a területet, van tapasztalatod ezen a területen és az üzletszerzésen, vannak kapcsolataid, amelyeket segítségü hívhatsz, és elég motivált vagy az induláshoz.

Gyakorlat
Akkor most összegezzünk!

Hány igened van? Piacképes? Versenyképes? Működőképes? Üzletképes? Akaromakaromakarom? 🙂

Érdemes belevágnod?

Szeretnél belevágni?

Ha szeretnél egy másik módszert kipróbálni annak eldöntésére, hogy érdemes-e belevágnod a vállalkozásba, akkor javaslom még Edward de Bono a hat gondolkodó kalap módszerét, nekem ez sokat szokott segíteni.

A módszer lényege, hogy képzeletben cserélgetheted a fejeden a hat kalapot, amelyek mindegyike más minőséget, más szempontokat képvisel.

fehér kalap- tényeken alapuló gondolkodás
piros kalap- érzelmeken alapuló gondolkodás
fekete kalap- ellenvetéseken alapuló gondolkodás sárga kalap- előnyökön alapuló, pozitív gondolkodás zöld kalap- ötleteken alapuló, kreatív gondolkodás kék kalap- folyamatokat átfogó gondolkodás

Ha a képzeletbeli fehér kalap van rajtad, legyél racionális, gyűjts információkat, végezz ezek alapján pénzügyi számításokat!

Ha a képzeletbeli piros kalapot viseled, kérdezd meg magad, hogy vagy a vállalkozásoddal, mit érzel, milyen érzések, félelmek, megérzések bukkannak fel? Hallgass a szívedre, és kérdezd meg, hogyan érzel, hogyan látod a vállalkozásod jövőjét! Amikor a fekete kalap van rajtad, akkor légy saját magaddal is kritikus, legyél szőrszálhasogató, köss bele mindenbe, amibe csak lehetséges.

Fogalmazz keményen a vállalkozásokat illető kockázatokkal kapcsolatban is. Aztán jöhet a sárga kalap, a pozitivitás, optimizmus. amikor a sárga kalap van rajtad, a vállalkozásod lehetőségeiről gondolkodj, képzeld el az ideális jövőt. Jöhet a zöld kalap! Itt aztán engedd el a fantáziádat, hogyan fejleszthetnéd tovább az üzletedet, milyen új ötleteid vannak? Aztán jöhet a kék kalap s vele az összegzés pár kör után, és dönts.

Jó munkát!

Ötletbörze, piackutatás, statégiai elemzés, üzleti terv 2. rész

Vállalkozásom alapjai és stratégiai tervezés
Küldetés, jövőkép, mottó

A stratégiai tervezés elengedhetetlenül fontos része a vállakozásodnak, céljaid elérésének az eszköze. Egyaránt része egy hosszútávú tervezés a siker érdekében, és a napi munka megtervezése is. A stratégiád kialakítása folyamán meg fogjuk nézni azokat az erőforrásokat, amelyeknek a birtokában vagy, és ezeket összehangoljuk a céljaiddal valamint a piacod igényeivel. Ezt a lépést nem tudod megúszni, nem tudod megspórolni.

A stratégiai elemzésre szükséged van hogy a vállalkozásod kiállja a környezeti viszontagságokat, viharokat s az idő próbáját, hosszútávon rugalmas, felkészült és sikeres tudjon maradni.

A stratégiai elemzés lépései:

 

Helyzetelemzés (külső és belső környezet) Küldetés és jövőkép

Célok megfogalmazása

Alternativ stratégiák megfogalmazása

Választott stratégia részletes kidolgozása

Szükséges források biztosítása

Megvalósítás, visszacsatolás

Az első lépés a tervezés során a helyzetelemzés, a külső és a belső környezet vizsgálata.

A külső környezetet igen tágan veheted, ide sorolhatod a politikai, a gazdasági, a társadalmi és a technológiai környezetet, valamint szorosabban véve az iparágazatod környezetét.

A belső környezet elemzésekor figyelembe kell venned az emberi, a fizikai, a pénzügyi és a szellemi erőforrásaidat. A helyzetelemzés egyik legnépszerűbb módszere a SWOT-elemzés.

Strengths (Erősségek) Weaknesses (Gyengeségek) Opportunities (Lehetőségek) Threats (Kockázatok)

Gyakorlat

Csináld meg a saját SWOT-analízisedet!

Írd össze vagy rendezd táblázatba az erősségeidet, gyengeségeidet, lehetőségeidet és a kockázatokat.

Az erősségeid azok a képességek, tulajdonságok, amelyre a leendő vállalkozásod számíthat, építhet, és a többiekkel szemben is előnyt jelent a piacon.

Mi minden segít az indulásban? Több éves munkatapasztalatod van? Van elég pénzed, hogy befektess? Támogat a családod a céljaid elérésében?

A gyengeségek azok a tényezők, amelyek versenyhátrányba hoznak a piacon.

Fordítsd meg az előző példákat:nincs tapasztalatod az adott területen, nincs elég pénzed, hogy jól indulhass, például a rendelődet csak egy eldugott, aprócska helyen, egy kieső területen tudod megnyitni, nem támogatnak a családtagjaid, sőt.

A lehetőségek azok a vállalkozástól független tényezők, amelyeket ki tudsz használni a fejlődéshez. Ilyen például, ha javul a gazdasági helyzet, és az iparágad olyan irányba mozdul, ami segít téged a terméked eladásában, bővül a kereslet, vagy csökkennek a termékednek előállítási költségei.

A veszélyek a vállalkozásodtól független külső tényezők amelyek kedvezőtlenül befolyásolják azt, gazdasági hanyatlás, ami miatt kisebb a fizetőképes kereslet, a bankok nehezebben adnak hitelt, kedvezőtlenül alakulnak a jogszabályok.

Hajrá!

Gyakorlat

Vissza a stratégiai tervezéshez, a következő lépés, hogy megfogalmazd a küldetésedet, amelyet a vállalkozásoddal szeretnél elérni.

A küldetés egy nagyon fontos üzenet a piacod felé, ezért elengedhetetlen, hogy megalkosd azt. Célszerű egy jövőképpel is kiegészíteni, ha nagyon elemedben érzed magad!

Minden vállalkozásnak kell hogy legyen elképzelése arról, mit szeretne elérni, megalkotni a munkáján keresztül.

A legjobb, ha nem csupán pénzt keresni szeretnél, hanem van egy határozott és stabil értékrended, amely alapján értékvezérelt tevékenységgel szeretnél hasznot hajtani valamilyen tágabb közösségnek is. Ennek írásos rögzítése nagyon fontos, és nem mellesleg a hatékony kommunikációban is segít majd.

A legfontosabb ilyen üzenet a küldetés, amely leírja, mi pontosan a vállalkozás célja, mit tesz hozzá a világhoz, milyen értékeket képvisel. Megpendítheted benne azt is röviden, milyen piaci igényt szeretnél majd kielégíteni. Fontos, hogy a küldetéseddel és jövőképeddel tényleg tudj azonosulni, szóljon valóban rólad, legyen számodra szívet melengető és büszke érzés elolvasni.

 

Egy példa, ezt találod az EndoBlog.hu kezdőoldalán:

“KÜLDETÉSEM: azt szeretném elérni, hogy módszerem segítségével a magyar nők közelebb kerüljenek önmaguk és testük szeretetteli elfogadásához, tudatosak, kiegyensúlyozottak, egészségesek legyenek!” 

Most rajtad a sor! Neked mi a küldetésed?

Gyakorlat

A jövőkép a vállalkozás ideális jövőbeli állapotát írja le, belefoglalva a piaci pozíciódat, tevékenységi köreidet, innovatív céljaidat. A jövőképed legyen inspiráló de reális, legyen elérhető de jelentsen kihívást a számodra!

Most rajtad a sor! Neked mi a jövőképed?

A stratégiai tervezés harmadik lépése a célok megfogalmazása a fentiek alapján.

Gyakorlat

Ahhoz, hogy olyan célokat fogalmazz meg, amelyek tényleg hatékonyan segítik a céljaid elérését, javaslok néhány tippet. A célod legyen releváns- ténylegesen kötődjön a stratégiádhoz, valamint legyen konkrét, elérhető, megvalósítható, határidőhöz kötött és követhető, mérhető. Ezek az úgynevezett SMART (okos) célok. A feladat egyértelmű: Fogalmazz meg legalább 5 ilyen célt a vállalkozásoddal kapcsolatban!

Gyakorlat

Kérlek most hunyd le a szemed és utazz előre az időben 5 évet.

5 éves terv, haha. Viccet félretéve, képzeld el a vállalkozásodat 5 év múlva. Hogyan látod a cégedet, hogyan látod benne önmagadat?

 

Az is a stratégiai tervezés fontos eleme, hogy a céljaid megfogalmazása után átgondold az alternatív stratégiáidat is. Ebben segíthet a SWOT-analízised is, választhatsz SO (erősség-lehetőség), WO (gyengeség-lehetőség), ST (erősség-veszély) és WT (gyengeség-veszély) stratégiát is. Nyilván az induló vállalkozásodban a SO vagy a WO stratégia a legideálisabb, hiszen jobb, ha egy felismert lehetőségre alapozol. Viszont az alternatív stratégiák kidolgozásakor gondolnod kell arra, hogy a már jóideje működő vállalkozásod kerülhet olyan helyzetbe, amikor szükséges elgondolkozni azon, hogyan kerülhetőek el a külső környezet negatív hatásai.

Fontos tanulság, hogy hogy a gyengeségeid is stratégiai tényezők, amelyeket fel kell ismerned és figyelembe kell venned, valamint folyamatosan törekedned kell arra, hogy csökkentsd őket. A lehetséges alternatív stratégiák átgondolása után válassz ki eget vagy kettőt, amelyet részleteiben is kidolgozol.

Természetesen ahogy hozzálátsz a végrehajtáshoz, észre fogod venni, hogy a környezet változásai kapcsán neked is időről- időre vissza kell térned korábbi lépésekhez, és újragondolnod bizonyos lépéseket, eszközölnöd kell majd kisebb-nagyobb módosításokat.

Egy induló vállalkozás esetében talán az egyik- ha nem a – legfontosabb lépés az üzleti terv kidolgozása. Erre nem csak akkor van szükség, ha hitelt akarsz felvenni, saját magad számára is el kell készítened, hogy reálisan láss.

Lépésről lépésre vezesd le és írd is le, mi az, amit tervezel.

Ez a vállalkozás lehetséges buktatóinak átgondolására is késztet, így a kockázatok csökkentésének hatékony eszköze. Ez a dokumentum tartalmaz majd mindent a cégedről: hol, hogyan fog működni, kinek és hogyan adod el a termékeidet/ szolgáltatásaidat, és milyen módon teszel szert nyereségre.

Az üzleti terv célja, hogy megvizsgálja a vállalkozás életképességét, lehetőségeit. elemzi a beruházás megtérülését, alapja lehet pénzügyi támogatást nyújtó intézmények meggyőzésére, és jó alapul szolgál az eredmények érékelésére, a teljesítmény mérésére is.

Egy jó terv fontos, hogy rugalmas legyen, változtatható, bővíthető. Tartalmazzon mérhető eredményeket, és legyen minden érintettje számára elfogadható. Akkor is, ha egyéni vállalkozóként kezdesz, lehet, hogy írsz majd könyveket, számítasz majd egy nyomdára, grafikusra, lektorra, családtagokra és barátokra, akik próba olvassák a könyvedet- ha egyéni vállalkozó vagy sem vagy egyedül soha.

 

Végül de nem utolsó sorban minden lépésnek legyen egy konkrét határideje a tervedben!

 

Gyakorlat

Állítsd össze az üzleti tervedet! Legyen meggyőző, esztétikus, áttekinthető, tagolt, könnyen kezelhető.Akkor lássuk lépésről-lépésre egy kicsit részletesebben, egy kis segítség a gyakorlatok megválaszolásához, kidolgozásához.

Az iparági elemzés során számba kell venned a jelenlegi és a várható tendenciákat, meg kell ismerned a hozzád hasonló szolgáltatást nyújtó vállalkozásokat, azok beszállítóit, fogyasztóit és a nekik kínált megoldásokat. Határozd meg ügyesen, mit tekintesz az iparágadnak!

Jelöld ki azt a piaci területet, ahol működni kívánsz, ahol a jelenlévőkkel és a majdani új belépőkkel versenyezni fogsz.

Ismerd meg a piacon jelen lévő versenytársaidat, jellemzőiket, számukat, méretüket, erejüket, működésüket, szokásaikat!

Mennyire fenyegeti őket, ha más is belép erre a piacra? Mennyire könnyű ebben az iparágban vállalkozást kezdeni, mekkora tőke szükséges hozzá, kellenek-e engedélyek? Mennyire különböztethetőek meg a termékek a piacon, jellemző-e a márkahűség?

Mennyire könnyű a te tervezett termékeidet helyettesítő termékekkel kiváltani? Mennyire erős a verseny?

Kik lesznek a szállítóid? Milyen anyagokra lesz szükséged, milyen szolgáltatásokra? Mennyire leszel kiszolgáltatva a szállítóidnak, mennyire erősek, stabilak ők?

Ne ess abba a hibába, hogy azt hiszed, kizárólag ugyanolyan termékeket gyártókat, egyforma szolgáltatást nyújtókkal versenyzel. Versenytársad mindenki, aki az adott vásárlói igényt kielégíti.

Ha valaki szépülni szeretne, mehet fodrászhoz, de mehet kozmetikushoz is, vehet egy új ruhát, vagy bemehet a DM-be venni néhány új szépségápolási termékeket, elmehet szaunázni, stb. Mitől függ, hogy mit fog választani?

Ha ezzel végeztél, akkor gondold át a saját személyes hátteredet is. Szakmai hátteredet, tanulmányaidat, munkatapasztalatodat, kompetenciáidat is vedd számba. Írj azokról, akik támogatnak a vállalkozásodban, családodról, kapcsolatrendszeredről. Őszintén és tiszta fejjel gondold át, milyen anyagi lehetőségeid vannak, milyen tulajdonok állnak a rendelkezésedre, milyen egyéb eszközökkel rendelkezel, amelyek megkönnyítik az indulást és a működést. Az előző részben áttekintettek alapján itt fogalmazd meg a jövőképedet, küldetésedet és céljaidat is.

A küldetés és a jövőkép hosszútávú elképzelésedet mutatja be, és legfontosabb stratégiai szándékaidat. Ezekből a hosszú távú tervekből kell most konkrét, közép- és rövidtávú célokat is levezetned és megfogalmaznod. Itt is hagyatkozhatsz a már tanultakra.

Ezután jöhet a terméked ismertetése. Terméknek nevezünk most mindent az egyszerűség kedvéért is, legyen az kenyérsütő gép, fűnyíró, Ferrari vagy ház, gumicukor vagy biotej, sőt, azt a szolgáltatást is, amit kínálsz, például egy óra coachingot, tanácsadást, masszázst, énektanítást. Termék mindaz, ami egy fogyasztó igényt elégít ki és a piacon felkínálható. A termék lehet anyagi jellegű, szolgáltatás vagy kiegészítő termék.

Ebben a részben kell bemutatnod a terméked minden részletét, elsődleges felhasználását és a lehetséges további felhasználási módjait, egyedi voltát és értékeit, ide sorolva azt is, miért jár jobban a vásárló, ha ezt választja a többi helyettesítő termék helyett. Ne feledkezz el a kapcsolodó kiegészítő termékekről, beszélj a szellemi tulajdonvédelem irányába tett lépéseidről is.

 

Vedd figyelembe a termék három szintjét, mikor bemutatod őt. a termék legalapvetőbb szintje az absztrakt termék, az előnyök, a szolgáltatás, a megoldás a vevőd számára, például a vegán süteménnyel a vevőd egészséget, kiváló élvezeti értéket, ízt, bűntudatmentes nassolást vásárol. Fogalmazd meg a termék ezen szintjén, mit is szeretnél eladni a vevődnek, majd amikor ez megvan, elképzelésedet tárgyiasítsd, alakítsd tényleges szolgáltatássá, alakítsd ki a stílusát, megjelenését, adj neki nevet, árazd, csomagold be! Ez maga a tárgyiasult termék.

Ha ezt kiegészíted egyéb termékekkel, előnyökkel, szolgáltatásokkal, akkor jutsz a kiegészült termékhez, például házhozszállítod és össze is szereled a megrendelt bútort, garanciát vállalsz, tartalék alkatrészeket csomagolsz mellé, klubtagságot ajánlasz fel a vásárlóidnak.

A következőkre feltétlenül figyelj a terméked bemutatásánál:

Úgy beszélj róla, mintha teljesen amatőr valakinek tennéd, aki egyáltalán nem ért hozzá!

Írd le, tervezel-e alkalmazni szabadalmi oltalmat, védelmet?

Fogalmaz meg, miben más a te terméked, mint a többi piacon lévő!

Milyen említésre méltó különlegességei vannak?

Részletezd a kiegészítő szolgáltatásaidat!
Hogyan ellenőrzöd a szolgáltatásod, a terméked minőségét?

Az üzleti terv következő lépései nagyon fajsúlyosak, ezért külön fejezetben tárgyalom őket. Adj magadnak időt letisztázni az eddigieket, gondold át a feladatokat, válaszold meg a kérdéseket, tervezz!

Jó munkát!

 
 
error: Védett tartalom!!