7. fejezet

Az előző fejezet befejező gyakorlatában megcsináltad a marketing mixedet, és elkezdtél gondolkodni a honlapodon, elkezdted felkeresni a szakembereket, akikre szükséged lesz. Ebben a fejezetben az online marketingeddel fogunk foglalkozni. Először a keresőoptimalizálásról (SEO) beszélünk.

Ami alap, hogy legyen egy honlapod, és a honlapodat kösd össze egy Facebook oldallal, ami nem a te személyes Facebook profilod, hanem kifejezetten a vállalkozásodnak létrehozott Facebook oldal. ennek létrehozásáról és használatáról a későbbiekben lesz szó, most maradjunk a honlapnál. Kezdetben azt kell elérned, hogy sok látogatód legyen a honlapon.

Ehhez az kell, hogy ha van például egy jelmezkölcsönző szolgáltatásod, akkor ha valaki a Google keresőbe, hogy jelmezkölcsönző, akkor hányadik helyen dobja ki a te cégedet a találati lista, a bal oldalon, az úgynevezett organikus találatok között.

Minél feljebb vagy, annál többen fognak a te linkedre kattintani, ez pedig ingyen érkező látogatókat jelent a honlapod számára.

Az, hogy a Google szeresse a honlapodat, ügyes keresőoptimalizálással lehet elérni.

Ez egy külön szakterület, amelynek én most az alapjaiba fogunk betekintést nyújtani neked.

Ha már majd dübörög a bizniszed, ezt is kiszervezheted kifejezetten honlapok keresőoptimalizálásával foglalkozó cégeknek.

Lássuk, mitől függ, szereti-e a honlapodat a böngésző!

Fontos tudnod, hogy a Google algoritmusa, ami alapján rangsorolja a keresési találatokat, időről-időre változik, ezeket a híreket érdemes nyomon követned. Most a nagyjából állandó, alapvető szabályokat vesszük sorra.

 

Először is , legyen saját domain neved, és ez a domainnév legyen jó!
A domain legyen egyszerű, könnyen megjegyezhető, lehetőleg derüljön ki belőle, mivel foglalkozik a céged. Maradjunk a jelmezkölcsönzős témánál.

Ha a kissestarsakft.hu domain nevet használod, nyilván kevesebb esélyed van megjelenni a találati listában jelmez kulcsszóra, mintha a jelmezkolcsonzo.hu domaint használod.

A domain pár ezer forint egy évre, nem nagy tétel, de sok múlik rajta. Ingyenes tárhellyel ne próbálkozz, senki sem vesz komolyan egy céget, amelynek még saját domain-re sem telik.

A honlapod szerkezete, felépítése is befolyásolja a keresőoptimalizálást, már csak ezért sem érdemes odabízni egy barátodra vagy diákra, hogy barkácsolja össze.


Régebben volt nagyon népszerű, ma már kezdi jelentőségét veszíteni, de vannak, akik még használják, ezért megemlítem a keresőoptimalizálás egy régi módszerét, a linképítést. Ez azt jelenti, hogy megpróbálsz minél több linket szerezni, amelyet más oldalakról a tiédre mutatnak. Az úgynevezett linktárakban, katalógusokban szerkesztők gyűjtik össze a témájukban releváns honlapok, cikkek linkjeit a különböző aloldalakon.

Ha kiválasztod a számodra szóba jöhető aloldalt, akkor fel kell keresned a szerkesztőt, ki kell töltened egy űrlapot és ha minden feltételnek megfelelsz, akkor hamarosan felkerül az általad ajánlott link az oldalra. Külső hivatkozásokat, oldaladra mutató linkeket nem csak katalógusokban, hanem releváns blogokon, fórumokon is meg lehet jelentetni. 

Mai napság a linképítésnél méltán sokkal népszerűbb, de több munkát, belefektetett időt és energiát igénybe vevő keresőoptimalizálási technika a tartalommarketing.

Ennek az a lényege, és eztért szeretem nagyon, mert valójában az a cél, hogy a leendő vevőid számáéra igazán hasznos, praktikus, felhasználható tudás legyen a honlapodon.

Szakértői cikkek például a blogodban, szép fotók a galériádban, tehát olyan tartalom, ami odavonzza a látogatót, hiszen ingyenesen is érdekes — kap az oldaladon. Ha sütödét nyitsz, tehetsz fel például recepteket a honlapodra, ha babaruhákat forgalmazol, tehetsz fel divatanyagokat, mérettáblázatokat, szakértői cikkeket a baba fejlődéséről, stb. Lényeg, hogy az érdeklődő magától jöjjön az oldaladra, mert megéri neki, hasznos információkkal lesz ott gazdagabb.

Minden egyes cikk, bejegyzés, amit felteszel, növeli az esélyét annak, hogy rádakad az, aki megoldást keres a problémájára, választ a kérdéseire. Növeli a háláját, elkötelezettségét és bizalmát feléd, hogy nálad ingyen talált hasznos, releváns információt és segítséget, így legközelebb hamarabb eszébe jutsz majd, és nagyobb kedvvel vásárol is majd tőled.

A honlapod legyen igényes, a bejegyzéseid szépek, igényesek, jól megszerkesztettek.

Közösségi média.

A jó honlap mellett a második elengedhetetlen eszköz a közösségi médiában való aktív jelenlét. Erről külön fejezetben beszélünk majd.

A vírus- és gerillamarketing is a közösségi marketinghez tartozik. Az a lényege, hogy olyan tartalmakat osztunk meg, amit a közönség magától elkezd terjeszteni,mert mókásnak, szórakoztatónak találja. Ezek az úgynevezett mémek ellepik az internetet és látogatókat vonzanak az oldalunkra. A kreativitás mellett nagyfokú szerencse is kell ahhoz, hogy elterjedjen a vicces fotónk, videónk az interneten, de számos magyar példa is bizonyítja, hogy korántsem lehetetlen.

Videomarketing. Ez a jövő- érdemes a videomegosztó portálok felé nyitni, mert az emberek egyre kevésbé szeretnek olvasni, örülnek, ha nagyon gyorsan, egyszerűen jutnak információhoz. A legnépszerűbb ilyen portál a Youtube, ahol saját csatornád lehet a videóidnak, és feliratkozókat gyűjthetsz.

Email marketing. A honlapod fő célja az lenne, hogy az érdeklődőkből, akik arra járnak, minél több vásárlót csináljon. A legtöbb ember azonban csak egy kis időt tölt el az oldalon, böngészget, rápillant egy-egy címre, aztán továbbáll. Meg kell tehát valahogy fogni őket, hogy nyoma maradjon annak, itt jártak, s visszatérésre kell csábítani őket. Ez könnyebben megy akkor, ha meg tudod szerezni az érdeklőid email címét, és egy úgynevezett érdeklődői adatbázist építesz, akiket aztán rendszeresen értesítesz a céged dolgairól, eseményekről, hírekről, új termékekről, akciókról, stb., hírlevél formájában.

Nagyon fontos, hogy ne reklámleveleket küldj, hanem itt is törekedj hasznos, szórakoztató, érdekes levelek küldésére, és csak azután próbálj eladni valamit, hogy már sok értéket is adtál a listádnak.

Találd meg a megfelelő arányt a hasznos tartalom és a reklám között, s igyekezz építeni a listádat. Az oldaladon a feliratkozási lehetőség legyen szembetűnő, egyértelmű. Sokan ígérnek valamit a feliratkozásért cserébe: kedvezménykupont, letölthető terméket, hanganyagot, ezt nevezzük csalinak. A legjobb, ha egy hírlevélküldő szoftverrel dolgozol, sok ilyenből válogathatsz, és vannak már ingyenesen s elérhető verziók között is jók., pl. MailChimp.

Később, ha már profi vagy vagy speciálisabb igényeid lesznek, válthatsz fizetős csomagra, de eleinte teljesen jó az ingyenes is.

Partnerprogramok. Attól, hogy vállalkozó vagy, még nem kell magányos farkasként működnöd. néha jobban jársz, ha kinyitod a szemed, megvizsgálod a piacodon lévő egyéb szolgáltatókat olyan szempontból is, hogy kivel tudnátok kölcsönös előnyökkel járó együttműködést kialakítani. Lehet szó egymás termékének ajánlásáról, vagy egymás hírlevelében való egyszeri szereplésről.

Sajtómegjelenés, PR. Mindegy, hogy mit, csak beszéljenek rólad:-) Minden olyan nem fizetett fórum, ahol megjelenhetsz, hihetetlenül hasznos, talán a legfontosabb, hiszen szakértőként nyilatkozol meg a médiában, ez növeli a hitelességedet. Keresd aktívan azon emberek társaságát, akik olvasói érdeklődhetnek a vállalkozásod iránt, legyen ez online vagy nyomtatott sajtóban.

Szervezz eseményeket, sajtórendezvényeket!

Hívj meg egy celebet vagy neves előadót, hogy tartson egy rövid előadást, hidd el, olyanokat is elérsz így, akiket egyébként nem vagy nehezen tudnál megszólítani. Ápold a kapcsolataidat a médiával, figyelj a szakújságírókra, bloggerekre, YouTuberekre!

 

page145image38994496

Gyakorlat

Nézz körbe a piacodon! Milyen partnerkedésre alkalmas piaci szereplőket látsz? Készíts róluk listát, és találd ki, milyen kölcsönösen előnyös együttműködési ötlettel kereshetnéd fel őket!

 

Hirdetések, bannerek. Más, témádba kapcsolódó oldalakon elhelyezhetsz fizetett hirdetést is, felrakhatod a banneredet. Ha kisebb oldalakat választasz eleinte, akkor nem kell nagyon a zsebedbe nyúlnod. A bannered legyen érdekes, kattintásra csábító. Mérd a hirdetésed eredményeit: jött onnan látogató, származott onnan bevétel?

Ne fizess hirdetést, ha nem térül meg a befektetett pénzed.

Google Adwords. Ha megfizeted az árát, a Google keresési találataiban kerülhetsz előrébb, jobb oldalon, az úgynevezett szponzorált hirdetések között. Itt általában kattintás alapon fizetsz, tehát annak alapján, hány ember a hirdetésedre. A kattintás alapú hirdetés hatékony, mert csak olyanokhoz jut el, akik már érdeklődnek utánad, valamint egészen pontosan ki tudod számolni, mennyibe került neked egy látogató. Ha érdekel az Adwords, vannak könyvek, illetve tréningek is a témában, hogyan csinálhatod profin.

Az adwords.google.com-on utánaolvashatsz a részleteknek és áttanulmányozhatod a beállításokat.

Az online hirdetések nagyon jó eszközök arra, hogy megszólítsd, utolért leendő vevőidet. a keresőmotorokkal rendelkező cégek és a nagy portálok célja, hogy az összes elképzelhető információt felleljék és elérhetővé tegyék, így mindig a legrelevánsabb hirdetéseket felkínálva az érdeklődőknek.

Biztosan te is ismered, hogy ha rákeresel arra, hogy állatorvos, akkor utána csupa cicás-kutyás hirdetés, állatgyógyászati eszköz, kutyavitamin, szőr bontófésű stb. hirdetésbe fogsz belefutni az elkövetkezendő napok során. Google nagytestvér mindent lát, semmi sem marad titokban!

Viszont ugyanezt az után követést te is felhasználhatod a te érdeklődőid esetében.

Gondold át, vajon hogyan keresnek a vevőid, mit írnak be a keresőbe?

Állatorvos Budapest? Macska ivartalítás olcsón? Mire figyeljek a macskám ivartalanítása után? Cica műtét? Próbálj az ő fejükkel gondolkozni, és a lehető legjobb kulcsszavakat kiválasztani.

 

Akkor mondhatod sikeresnek a hirdetésed, ha a látogató a Google találati listán már az első között rád bukkan, és amikor kattint a linkedre, a honlapodon valóban megoldást is talál a problémájára.

Az online hirdetések esetében általában kétféle fizetési mód közül választhatsz, megjelenésenként vagy átkattintásonként. Ez utóbbi mindenképpen kedvezőbb, hiszen csak akkor kell fizetned a reklámodért, ha az valóban érdeklődőt küldött az oldaladra.

Hogyan használd a közösségi médiát?

Ahogy azt már mondtam, mindegy hogyan, miről, csak beszéljenek rólad. Ismerjenek az emberek, legyen az az élményük, hogy “a csapból is te folysz”, bárhogyan szóba kerül a problémájuk/igényük, a te neved valahogy felmerül mint megoldás. Legyél jelen minél több platformon, hogy ha a leendő vevőd inkább a szép képeket, inspirációkat szereti, találjon meg a Pinteresten!

Ha trendi, fiatalabb, irány az Instagram!

Ha a képmegosztás csak másodlagos, és inkább cikkek, hírek iránt érdeklődik, akkor a Facebook a legmegfelelőbb helyszín az ő figyelmének felkeltésére. Ha videókban szeretnéd osztani az észt vagy bemutatni valamit, a YouTubeon a helyed. Ha szeretsz videózni, és a célközönséged kifejezetten fiatal, akkor TikTok! 

A digitális marketing során hirdethetsz is, reklámozhatod magadat. A közösségi médiában, főképpen a Facebookon népszerűek a fizetett hirdetések. A legnagyobb előnye ezeknek a hirdetéseknek, hogy tényleg azokat érheted el, akiknek érdekes lehet a posztod, és lehetséges vevőid lesznek, hiszen a hirdetés beállításaiban megadhatsz kulcsszavakat, amelyek az ő érdeklődési körükben megtalálhatóak, beállíthatod a régiót, ahol szeretnéd, hogy megjelenjen a hirdetésed, a nemet, az életkort, szóval ténylegesen acélpiacodra szabhatod, kinek jelenjen meg a reklámod. Facebookon érvényes bankkártyával fizethetsz, utólag automatikusan terhelik rá az összeget. Nem kell félned, ugyanis előre beállíthatod, mennyit szánsz a hirdetésre, és amikor eléri ezt a limited, akkor automatikusan magától leállítja a hirdetésedet a rendszer, így nem fogsz többet fizetni a vártnál.

A hirdetésed eredményeit és megtérülését is remekül ellenőrizheted ilyen módon, valamint különösebb anyagi kockázat nélkül gyakorolhatsz, hiszen ki kell kísérletezned, hogy mire reagálnak legjobban a követőid.

Mutatok néhány példát, hogy hol éred el az EndoBlogot, édemes átböngészned és megismerkedned ezekkel a közösségi oldalakkal és portálokkal, ha eddig még nem tetted. Az endoblog.hu-t megtalálod

Pinteresten
Facebookon
Instagramon
Twitteren
LinkedInen
YouTubeon

TikTokon

és megnézheted magát a honlapot is, ezzel találkoznak első ízben az érdeklődők, akik érkeznek a keresőből. 

 

page149image39729216

Gyakorlat

Ismerkedj meg a közösségi média felületekkel! Döntsd el,a te vevőidnek mire van szüksége, hol éred el őket legkönnyebben!

Regisztrálj ezekre a portálokra, hozz létre felhasználói fiókot. Kezdd el feltölteni tartalommal, és amikor már van fent pár kép, poszt, követő, akkor hozd nyilvánosságra és kösd össze a weblapoddal is!

Eleinte megkérheted a barátaidat, családtagjaidat, hogy likeoljanak, kövessenek, ezáltal is segítve a terjesztést. Onnantól, hogy létrehoztad az oldaladat, profilodat a Facebookon, Instán, Pinteresten, YouTubeon, rendszeresen kell gondoznod az oldalt és ápolnod.tartalommal feltöltened, nem hagyhatod magára a követőidet, folyamatosan ápolnod kell velük az online kapcsolatot.

Döntsd el azt is, milyen módon kommunikálsz! Tegeződni fogsz, az egy vagyok közületek érzést szeretnéd felkelteni az olvasódban, vagy kifejezetten szakértői pozícióból szólnál hozzájuk.

Döntsd el, milyen rendszerességgel publikálsz majd, teszel fel posztokat.

Induló Facebook oldalán napi két poszt minimum jó számolni. Pinteresten tehetsz fel egyszerre több képet is.

Döntsd el, mit szeretnél megosztani! Ha szeretnél saját képeket szerkeszteni, egy egyszerű és ingyenes opcióval is rendelkező szuper appot, a CANVA-t ajánlom. Ha cikkeket osztasz meg, akkor azt tedd tisztességesen, hivatkozással tedd.

Természetesen az nem néz ki jól, ha a Facebook oldalad csak mások által megosztott cikkek, képek továbbosztásából áll. Mindenképpen készíts minél hamarabb minél több saját tartalma.t, ez is segít téged belehelyezni a szakértői szerepbe, növeli hitelességedet.

Legjobb, ha indítasz egy blogot, ahol rendszeresen, eleinte hetente jelennek meg cikkeid. Azzal, hogy 149

nem csak egy statikus honlapod van, hanem rendszeresen frissül, megújul a tartalom, és ez a tartalom valóban hasznos információkat tartalmaz a célpiacod számára, egyrészt segíti a keresőoptimalizálást, hiszen a sok cikkben sokszor elrejtheted a kulcsszavaidat. Másrészt folyamatosan visszatérő látogatói forgalmat generál a honlapodon. Minél többször jönnek vissza, minél többször zárul egy-egy látogatás pozitív élménnyel a látogató számára- ÁÁÁ, ez az, pont ezt kerestem, pont ezt akartam megtudni, pont erre voltam kíváncsi, Na itt végre tudják, miről beszélek…annál nagyobb eséllyel lesz az érdeklődőből hamarosan vevő.

Ha ajánlasz valami ajándékot, egy letölthető tanulmányt, hasznos e-bookot, kedvezménykupont, akkor elkérheted az érdeklődőtől cserébe az email címét, ezáltal felkerül a levelező listádra, és rendszeresen érkező levelekkel tarthatod vele a kapcsolatot.

Szuper ingyenes hírlevél szoftverek vannak már, a MailChimp, Webmester, Listamester, Webgalamb…válassz kedvedre!  Egy idő után fizetős verzióra kell majd állod, de akkor ez már nem lesz probléma. 

Most rajtad a sor, vágj bele! Készíts tartalmakat, akár előre is, amikor van időd, nem kell rögtön mindent azonnal publikálnod.

Csinálj tervet, ütemezd, mikor miről fogsz írni, és hogyan szolgálja ez a terv a hosszabb távú céljaidat. Ez persze nagy munka, sok idő, de végre azzal foglalkozhatsz, amit szeretsz, valódi értéket teremtesz,embereknek segítesz, mások életének jobbá tételéhez járulsz hozzá vele. Gondolj erre, amikor még este is írod a legújabb cikkedet! 🙂

 

Hogyan tartsd meg a vevőidet?

Oké, lettek érdeklődőid, az érdeklődőidből lettek vevőid. Most pedig beszéljünk arról, hogyan lesznek a vevőidből újra vevők, hogyan tudod megtartani őket?

Először is, a terméked legyen kifogástalan minőségű, és teljesítsen mindent, amit vele kapcsolatban a hirdetéseidben ígértél. A vásárlás után néhány nappal írj köszönőlevelet a vevődnek, érdeklődj, minden rendben volt-e a házhoz szállítás során, stb. Ha ez a köszönet esetlegesen kézzel írt üdvözlőlapon történik, személyre szabottan, na az a mai világban mindent visz, imádják.

Ha valamilyen esemény van, karácsony, újév, húsvét, vásárlód születésnapja vagy névnapja, küld neki apró ajándékot!

Használd a közösségi médiát a folyamatos kapcsolatépítésre, kapcsolat ápolásra a vevőiddel!

Hirdess törzsvásárlói kedvezményt, érje meg nekik hozzád visszatérni.
Publikáld azokat az elismerő leveleket, amelyeket az elégedett vásárlóid írnak neked!

Egy-egy vásárlódtól kérhetsz apró arcképes, pár soros ajánlást is, ún. testimonyt a honlapodra.

Az ügyfélszolgálatod legyen gyors, udvarias, vérprofi!

Mérd a vevői elégedettséget! Erre egy igen egyszerű kérdés megválaszolása elegendő: Milyen valószínűséggel ajánlanád a termékünket/szolgáltatásunkat másnak is? A válaszadó 0-tól 10-ig terjedő skálán pontozhat. Ha kíváncsi vagy a pontok mögött 152

meghúzódó okokra, kérdezd meg még, hogy mi az, ami tetszett, mi az, amivel nem volt elégedett, mit kellene változtatni, h tökéletesen elégedett legyen.

Végül, leges legvégül, mert bízom benne, hogy erre a tudásra nem lesz szüksége

A vállalkozás kockázatai, buktatói A kudarc

Emlékszel, hogyan definiáltuk a vállalkozási tevékenységet hetekkel ezelőtt, az első leckében? A vállalkozás az a tevékenység, amelyet a magánszemély, jogi személy vagy szervezet a saját nevében, saját kockázatár, üzletszerűen végez. Saját kockázatára- ez az, ami a legtöbb embert visszatart a saját vállalkozás indításától.

Valahogy kis hazánkban az emberek a saját kockázat, saját felelősség kifejezéstől talán még jobban tartanak, mint Európában. Ha alkalmazottként a munkahelyed becsődöl, tönkremegy, vagy esetleg leépítések vannak és elbocsájtanak, akkor maximum szomorkodsz egy ideig vagy megijedsz, aztán keresel másik munkát. Nem viszed a saját bőrödet a vásárra.

Ha a munkáltatód elront valamit az adózásban vagy vaj van a füle mögött, ő megy a bíróságra, nem te.

A vállalkozásodért viszont minden szempontból, minden tekintetben te felelsz.

A választott vállalkozási formától és az abban betöltött szerepedtől függően teljes vagyonoddal vagy a befektetett törzstőkével.

Szóval, a vállalkozás a kockázatos dolog, ez tény. De ha kockáztatsz, az nem jelenti azt,

hogy hazárdírozol, vagy extrém rizikót vállalsz be. A vállalkozást is lehet biztonságosan csinálni, ennek első és legfontosabb lépése, ha nem kezded el feketén, számlát adsz, a lehető legjobb minőséget próbálod képviselni, mindig odafigyelsz a vevői panaszokra, időre fizeted az adókat és járulékokat, és esetleg kötsz egy jó szakmai felelősségbiztosítást.

A hazárdírozás és a kockázatvállalás között a különbség az adott eseményre gyakorolt befolyás. A hazárdírozó csak tippel, nem elemez, nem készül, nem tervez.

A jó vállalkozó ellenkezőleg, elemez, felkészül, és csak ez alapján az előzetes felkészülés alapján ésszerű, elfogadható kockázatot vállal be. Igyekszik befolyást gyakorolni a felmerólő kockázatok felett, és aktívan törekszik csökkenteni azokat.

Íme néhány példa a tipikus mikro- és kisvállalkozói kockázatokra:

  • Üzleti lopás akár vásárlók, akár alkalmazottak által elkövetett

  • Vagyonkár- akár elemi kár, tűzeset, beázás, vagy lopás, betörés

  • Fogyasztókkal szembeni kötelezettségek gondatlan be nem tartása

  • Alkalmazottaid miatti veszteségek- gondatlanság, belső visszaélések, stb.

  • Alkalmazottat ért baleset

  • Piaci kockázat

  • Behajthatatlan tartozások, követelések

  • Jogszabályi kötelezettségek be nem tartása, ami adódhat a szabályok nem

    ismeretéből, félreértéséből vagy eleve laza jogkövető magatartásból

  • A vállalkozó egészségi állapotában rejlő kockázat pl. lábtörés esetén nem tudsz

    jógaórát tartani

  • Ellopják, lemásolják termékedet, szellemi tulajdonodat

    A legfontosabb, hogy megfogalmazd a lehetséges kockázatokat, annak érdekében, hogy fel tudj készülni rájuk még időben, s ezáltal mérsékelni tudd őket. Ha magadnak megfogalmazod a kockázatot, talán egy kis gondolkodás után magát az okot is meg tudod szüntetni- szigorú szabályokat hozni az általában nagy késéssel fizető vevők felé, tréninget tartani az alkalmazottaidnak, levédetni a termékedet, stb.

Egy másik lehetőség a kockázatok mérséklésére a különféle biztosítások kötése.

Vagyontárgyaidra, üzlethelyiségedre, alkalmazottaid és magad egészségére is köthetsz, vagy szakmai felelősségbiztosításoknak is utána nézhetsz.

Az is egy komoly kockázati tényező, ha nem , vagy nem a megfelelő szakemberektől kérsz tanácsot. Te hihetetlenül remek szakember vagy a saját területeden, de ha nem vagy fejlesztő informatikus, ne akard magad összeeszkábálni a honlapodat, ha nem vagy könyvelő, ne akard könyvelni a cégedet.

Ha folyamatosan tanulsz, képzed magadat, mind szakmádban, mind a vállalkozásvezetéshez kapcsolódó területeken, az is egy kiemelkedően fontos kockázatcsökkentő tényező.

Ezen kívül mindaz, amiről beszéltünk, az üzleti tervezés és a stratégiád kialakítása is hozzájárul ahhoz, hogy biztonságosan, hatékonyan működhess hosszútávon. Erről beszéltünk, erről tanultál az egész tréning során. Ha előzetesen alaposan átgondolsz mindent, azt hogy mit, kinek, milyen áron, milyen tervezett haszonnal, milyen kommunikációs csatornák igénybe vételével fogsz eladni, ha végiggondolod, mire lesz szükséged, hogy kiváló minőségben, jogszerűen tudj működni, ha átgondolod a várható költségeidet és a lehetséges veszélyeket, máris aktívan csökkented a bukás kockázatát.

Vállalkozóként sem kell szeretned a kockázatokat, pusztán el kell fogadnod a létüket és mindent megtenni, hogy jól kezeld őket.

Aztán persze előfordulhat néha, hogy hiába volt minden óvintézkedés, a vállalkozásod nem úgy működik, ahogy szeretnéd, nem úgy, hogy megérje további energiát, időt, pénzt tenni bele.

Nehéz elengedni egy ötletet, egy üzletet, amit dédelgettél, szerettél, de eljöhet az a a pont, ahol tényleg már csak magadat áltatod. Arra is fel kell készülnöd, hogy nem minden vállalkozás egy  tündérmese, sikertörténet.

A mai társadalmunkban a vállalkozás csődjét az alapító személyes kudarcaként értékelik sajnos, pedig ez koránt sincs így. Tudni kell abbahagyni is, amikor az bizonyul a legmegfelelőbb lépésnek.

Ha megnézed a legnagyobb, legsikeresebb vállalkozókat, azt látod, hogy többször próbálkoztak, kudarcot vallottak, de nem adták fel.

Tanultak az esetből, levonták a következtetéseket, kicsit szomorkodtak, átgondolták a dolgokat, aztán felálltak és mentek tovább, új ötleteiket sikerre vitték.

Nem véletlen, hogy egyre több az ún. sorozatvállalkozó, őket a vállalkozási kedvük hajtja előre. A bukást tanulási lehetőségként, megújulási esélyként fogják fel.

Vállalkozóként úgy dönteni, hogy elég, sokszor megviselhet, nehéz döntés, de ha meg kell hozni, akkor meg kell hozni, levonni a következtetéseket, meggyászolni, továbbmenni, s az új tapasztalatokkal gazdagabban okosabban, ügyesebben, felkészültebben belevágni valami újba.

VÉGE

Ennek a programnak legalábbis. De igazából sohasincs vége, és a te legizgalmasabb utad csak most kezdődik. Gratulálok sok szeretettel! Most minden tudás a kezedben van, hogy megvalósítsd álmaid munkahelyét, a te saját vállalkozásodat!

Szívemből kívánom, hogy minden álmod teljesüljön.

Sok sikert, minden jót, oszd majd meg velem az örömödet, ha betér hozzád az első vásárló, ha megvan az első milliód, ha megnyitottál, beköltöztél, megalapítottad, stb…

Hajrá! contact@endoblog.hu

“Alattad a föld, feletted az ég, Benned a létra.”

 

 

error: Védett tartalom!!